Anomal Tillvaro

SC2 - Ett års gejmande

Kategori: Starcraft



Då har jag spelat uppföljaren av Starcraft: Brood War (SC: BW) i ganska precis ett år. Starcraft 2 (SC2) som dataspelet heter har tagit spelvärden med storm och framförallt inom esporten har det kommit till att bli den stora giganten världen över.

Jag tänker försöka mig på en kort summering av spelet och den upplevelse det givit mig samt dess plats i esporten. Nu är jag visserligen ingen genuin gamer i botten, Starcraft hör i princip till ett utav de få spel jag verkligen ägnat min fritid åt. Bortsett från lite Lanande i CS och Nintindo 8-bit nötande så har jag mest strölirat lite hos vänner osv. Har aldrig ägt någon konsol bortsett från just NES.

Hursomhelst, går vi tillbaka i tiden så var jag oerhört fascinerad över SC: BW fastän jag aldrig riktigt lirade seriöst utan som sagt mest med vänner på LAN-träffar. Jag kan ärligt säga att det är först när jag tog kontakt med Starcraft-communityt långt efter som jag verkligen insåg vilket djup som spelet fakitskt hade och den färdighetsnivån som faktiskt krävdes för att spela på en hög tävlingsnivå.

SC: BW är ett ut utav de absolut mest framgångsrika spelen någonsin, med alla spel och konsoler inräknade. Med det i baktanke och det kolossala spelutvecklingsföretaget Blizzard i ryggen så var SC2 redan långt innan släppet en succé. Det lever utan tvivel fortfarande mycket på sin hype. Frågan som jag ställer mig nu så här ett år efter jag först satta mina fingerspetsar på mitt starcraft-tangentbord(på den tiden av membran-typ) är om det lever upp till sin hype.

Svaret är både ja och nej här. SC2 är på många sätt ett bra och genomtänkt spel och jag har haft ruggigt roligt de gånger jag äntrat starcraft-universumet i denna nya tappning. Jag har även lyckats öva upp mig i färdigheter så jag jämförelsevis med BW-skillsen är mångdubbelt skickligare.

Trots detta så strör sig en gnutta av besvikelse över mig, jag tycker inte att SC2 är lika "robust"  som föregångaren och jag tror inte att det kommer hålla lika länge som dito. Det beror på flera faktorer som t.ex de nya enheterna, det nya smartare "pathing systemet" och såklart den mekaniska biten som är oerhört mycket enklare i SC2 än SC:BW och det är en utav anledningarna att Korea, starcraft "hemma-land" inte riktigt nappat på nykomlingen, även om det är populärt där, de bästa spelarna kommer därifrån och den bästa ligan spelar där så är SC:BW väldigt mycket populärare. Just av de anledningarna.

För mig, som blivit lite äldre och inte har de där blixtsnabba klicken längre är det såklart bättre med den enklare mekaniken i SC2. Visuellt är det också snyggare, även om jag personligen mer föredrar det stuket som SC:BW är designat i.

Men trots att det finns röster av besvikelse från det gamla gardet så gör som tidigare påpekats spelet stor succé, även kommersiellt. Eurosport 1 och 2 sänder från IEM (en europaliga). Dreamhacks inbjudningsturnering hade 280.000 träffar och sågs live på aftonbladets bevakning av fler folk än kronprincessans bröllop. Esporten, efter att ha varit lite i stiltje utanför Korea så har en enorm boom följt med SC2 och den ser inte ut att sakta ner.

Ja, det var allt för nu, mer kommer i detta tema och mycket mycket mer kommer med bloggen. Ville mest skriva nåt för att få den rullande igen nu, gg hf gl ㅎㅎ