Anomal Tillvaro

Alex i stormatch - UFC

Kategori: MMA

 

I kväll är det dags!  För svensk del den största händelsen i MMA-historien då Alexander ”The Mauler” Gustafsson går upp emot ingen mindre än legendaren – f.d. UFC-mästaren – f.d. Pride Grand Prix-vinnaren -  Mauricio  ”Shogun”  Rua!

Om vi börjar med Shogun så är han tveklöst en utav mina största personliga favoriter – all time! För sju år sedan gick han igenom ett av historiens tuffaste turneringens-fält likt en kniv som skar igenom löst smör och det såg inte ut att finnas några gränser för hur skicklig och dominant denna fighter kunde bli.

Efterföljande år fick vi bevittna en Shogun med tendenser till motivationsbrist, flertalet allvarliga knäskador och den stil samt taktik som gjorde honom så framgångsrik i ringen och Pride inte riktigt fungerade i UFCs oktagon och regelverk.

Shogun tog lärdom och är idag inte den hyperaggressiva fightern som flög med stompar och sockerkicks, gick på blixtsnabba avslut i submissions och striking innan åskadarna hann blinka. Nej, Shogun tog lärdom och har blivit smartare i buren. Hans framträdande är dock väldigt varierande och det härleder många till hans cardio, hur tränad han kommer till matcherna. Förklaringen är emellertid mycket mer komplex än så men vi stannar där. Shogun är, i sina bästa stunder fortfarande en av de allra bästa lätta-tungviktarna i världen – kanske den allra bästa om allt stämmer.

Den uppenbara frågan är då vad vår kära Alex ska sätta mot. Efter matchen mot Thiago Silva i main eventet inför ett fullsatt globen så förändrades min tro på svensken, det stod då klart att Alex har blivit en klass-fighter som kan mäta sig med de allra bästa. Med endast en förlust i bagaget och en utvecklingskurva sedan dess som ter sig helt makalös så är faktiskt Alex favorit i denna match. Det vet jag väl inte riktigt om jag håller med om och anser att alla bet på Shogun över 2 X insats är +EV.

Galan tar faktiskt inte slut med denna match! Shogun versus Alex är inte ens main event. Main eventet är titelmatchen mellan den yngre diaz-brodern Nate Diaz och regerande mästaren Benson Henderson. Jag är inte lättviktklassens störste fan men det finns många fighters jag respekterar och matcherna kan vara sinnessjukt underhållande. I denna match, trots att jag är lite av en diaz-nuthugger så har jag väldigt svårt att se att diaz går hem med bältet. Jag kan helt enkelt inte se att Diaz submittar benson vilket är hans enda chans…

När vi ändå pratar lättviktare så är det värt att nämna ytterligare en match från ”UFC on Fox 5” – BJ ”the Prodigy” Penn mot Rory MacDonald. Fast – BJ fightas inte i lättvikt denna gång men i weltervikt. Utan att gå in för djupt  på historien om BJ Penn så kan jag lätt säga att han är den lättviktare jag beundrat mest. Han har visserligen hunnit blivit till åren kommen, särskilt som lättviktare men jag håller mina tummar benhårt för att den forne mästaren visar sina gudabedårande skills, talangmässigt är de få som någonsin kunnat mäta sig med ”underbarnet”.

Kommentarer

  • Salmi säger:

    "Gudabedårande".. Var det inte någon som mumlade något syrligt om våldtäkt på svenska språket..? ;)
    Btw, 2o13 verkar vara ett skralt bloggår so far... :(

    2013-03-01 | 17:49:53

Kommentera inlägget här: