Anomal Tillvaro

Matmåndag #2

Kategori: Kost

Då var det dags för matmåndag av andra upplagan! 
 
Denna gång är jag så pass generös av mig att jag delar med mig hemligheterna som omger en utav mina paradrätter - quesadillas!
 
 
Matlagning ska enligt mig vara enkelt och smidigt utan att fuska allt för mycket. Inga pulversåser eller mamma scans köttbullar. Jag ska försöka visa att mat inte behöver vara omständligt och ta lång tid för att vara god!
 
Quesadillas är en mexikansk historia som går att variera in i det oändliga därför ska jag bara ge lite tips utifrån mina erfarenheter, sedan är det bara att experimentera loss! Jag fokuserar på kycklingquesadillas vilket är det jag själv tillgar i nittiofem procent av fallen. I början när jag tillagade denna rätt använde jag flertalet ingredienser såsom, lök, paprika, svamp, etcetera etcetera. Nu kommer jag gå igenom den allra enklaste av varianter, vilken jag själv i princip alltid lagar.
 
Basråvarorna är tortillabröd, kyckling och ost. Enkelt! Till det gör jag en stark chilisås jag också lägger i det vikta tortillabrödet tillsammans med de övriga råvarorna. I början använde jag färdig tacosalsa på burk men har senare gått över till att göra en egen salsa på passerade tomater, vitlök, samba och svartpeppar. Enkelt, snabbt och gott!
 
Brödet som används bör fördelaktigt vara vanligt vitt tortillabröd och inte fullkorns, råg eller flerkornsvarianter. Osten  spelar väldigt mycket in på det slutgiltiga smakresultatet, och bör därför väljas efter egna preferenser. Cheddar fungerar utmärkt men min personliga favorit är västerbottenost, dessa blir gudomliga med den där lilla extra sältan som verkligen gör pricken över i:et.
 
Kycklingen kan vara färdiglagad strimlad kycklingfile men fördelaktigt är rensad grillad kyckling, det är enklast att få dem platta och fina och enkelt att strö ut kycklingen över tortillabrödet innan de viks ihop.
 
Jag steker dem främst i riktigt smör då det ger det absolut godaste resultatet, här fuskar jag aldrig med olja eller margarin, blir en grav försämring.
 
Denna rätt tillagas på 5-10 min med färdigriven ost och grillad kyckling. Lägg ner ingredienserna i tortillabrödet - vik ihop - stek - klart!
 
De få gånger jag inte använder kyckling brukar jag lägga i pepparsalami, blir lite pizzasmak över quesidillan men kanongott som "kvällsmacka". 
 
Till spisen med er!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: