Anomal Tillvaro

Före Valet

Kategori: Politik

Just nu stundar det mest uppmärksammade valet på jordklotet, nämligen presidentvalet i förenta staterna. Var fjärde år vräker klichéerna ut från andra sidan atlanten. Svulstiga tal innehållande skatter och militärt försvar. 
 
Ja, vi har hört det förut men skillnaden denna gång är väl kanske att den ekonomiska svackan för landet med stjärnor-och-ränder-flaggan är värre än på mycket längre. Det går att ha många åsikter varför det blivit som det blivit och jag har en rätt fast ståndpunkt på den fronten. Även om bankerna har fått för mycket makt och åkt snålskjuts på staten, använt sig av s.k. "skuggbanker" utan risk så anser jag att det ekonomiska system med FRB(fractional reserve banking) är dömt att gå under och ett enda stort fiasko(detta kommer jag gå in på mer i blogginlägg senare).
 
Vilken av kandidaterna, Romney och Obama är den bästa för USA då? Jag kan direkt vara ärlig och säga att jag knappt följt detta val, inte sett en enda debatt trots att jag vanligtvis gillar dessa. För det första, det är uppenbart att Obama vinner. Visst, opinionsundersökningarna ljuger inte och per röst så har det säkerligen varit ganska jämnt i slutspurten. Men USA har ett tvåparti-valsystem som bygger på elector-röster vilket i mina ögon ter sig ganska så odemokratiskt, men vad vet jag. Det är lagstadgat konstitutionellt och konstitutionen får under inga omständigheter ändras även om de till viss del kringår det med tillägg(amendments).
 
I alla fall, det är inte enbart av anledningen till självklar vinst för Obama jag varit ointresserad utan jag tycker även att Romney är den sämsta republikanska kandidaten jag bevittnat. Herregud, jag har då aldrig sett någon som lyckats med sådana floskler och sedan fått sina ursäkter så vänligt mottagen efteråt. Och mina referenser till gud slutar inte där ...
 
Det som fick mig att fullständigt idiotförklara honom är på grund av uttalanden han har gjort angående evolution och abort. Snälla, låt tiden vara förbi där vi har en religös ledare, som låter religösa vanföreställningar påverka politiken. 
 
Nej, jag är ingen stor Obama-anhängare men antagonisten i detta val ger mig sådan avsmak att jag stöder den svarta mannen till 100%. I morgon vet vi svaret ...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: