Anomal Tillvaro

MatMåndag

Kategori: Hälsa

Som många vet och som bloggen tidigare indikerat så har jag ett ganska gediget matintresse. Intresset yttrar sig rätt och slätt i att laga samt äta god mat(ser ni kopplingen?). Till skillnad från andra intressen jag har är inte matintresset särskilt överdrivet, jag läser inte böcker, kollar matlagningsprogram(utjatat!) eller plöjer matdokumentärer. Visst, jag tar lärdom av sånt jag råkar stöta på i livets gång, men mestadels handlar det om kreativitet, nyfikenhet och faktiskt en del vetenskapen.
 
Jag ska emellertid inte bli särskilt vetenskaplig här i bloggen utan i matmåndagstemat fokusera på att dela med mig av mina hetaste(!) tips och avfärda andra myter i mat och nutrition. 
 
Nåväl, jag inleder temat med något så otroligt underskattat som tomatsås och tomatsoppa!
 
 
Det finns många fördelar med tomatsås och tomatsoppa.
 
1. Ekonomi. Billigt alternativ, passerade och krossade tomater (vilket jag i princip alltid använder som bas) kostar några få kronor. Färska tomater på sommaren kostar något mer än gratis.
 
2. Energisnålt. Utan tillsatser av feta produkter som grädde, smör, olja creme fraiche etc. så är det ett ypperligt alternativ för deff eller för att hålla nere vikten.
 
3. Mångsidigheten. En tomatsås passar till det mesta, pasta som ris, nöt som fläsk, kyckling som lamm. Tomatsås fungerar kalas att göras kall, som t.ex salsor. Det går i princip att ha en tomatsoppa som förätt till vilken varmrätt som helst. Fantastikt gott är det. 
 
Tillagning:
 
Det finns två hemligheter som gör tomatsås/-soppan. Dessa är - koktid och socker. En god tomatsås/-soppa ska koka länge! Det gäller visserligen alla såser, för att koka in den tillsatta kryddorna och övriga smaktillsatser. Men jag ser det ändå extra viktigt med just tomatbaserade såser. Låt den stå minst en timme! Finns ingen ursäkt att det inte finns någon tid, det är inget bevakningsuppdrag du ska ha på såsen/soppan. Låt den stå där och puttra tills hungern tvingar dig till maträtten.
 
Sockret då, "ajajaj dåliga kolhydrater" tänker nog många. Ja, det är väl visserligen i teorin rätt, det är inte direkt positivt ur en näringssynpunkt att tillsätta näringslös energi. Och även om jag kraftigt dragit ner på sockret i maträtter så anser jag att smakvinningen är så pass stor och med tanke på att tomatsåsen i övrigt är så energifattig och i flera avseenden "nyttig" så i med sockret bara! Det förstärker smaken och tomaterna något enormt! Utan att gå in för djupt på köttfärssås så ska där samma princip appliceras.
 
Ytterligare en stor fördel med tomatsås, förutsatt att man gillar det, är att den passar fantastiskt att blandas med starka kryddor och chili! Vanligtvis brukar jag ofta framföra att "fett är den bästa smakbäraren" och hävdar därmed att ju fetare desto godare. Hettan väger dock emot denna tes! Det blir såklart en subjektiv bedömning och är helt beroende på vad man tycker om stark mat. 
 
Vad som ska/kan slås i förutom chili är helt upp till din egen kreativitet. Peppar, örter (dragon/oregano, basilika, etc) vitlök, fonder. Mycket handlar om att prova sig fram!
 
 
Kuriosa; Vid tomatkastningen i Bunol som ligger nära Valencia laddar de årligen upp med ca 140 ton tomater. Borde göras tomatsås på dessa istället!!!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: