Anomal Tillvaro

Träning och def. rapport #1

Kategori: Hälsa

Efter månader av tillslappat leverne så har jag valt att ta en period av hård träning och def. för att se vart det leder. Som vågen nedan visar har min kroppsvikt uppnått sitt högsta värde någonsin.

Jag tänkte att det kunde vara roligt att dokumentära min väg till ”prime-form” här i bloggen. Tidsramen kommer att hållas ganska så kort vilket tyvärr inte är den mest hälsosamma vägen att gå, men tålamodet är just nu begränsat efter skräcken av den okulära inspektionen av vågdisplayen. 

 Startskottet gick av stapeln i förrgår, fredag den 9 november och målgången är bestämd till fredagen den 21 december. Alltså, sex veckor eller i dagar räknat fyrtiotre till antalet.

 Målet med dessa sex veckor är att reducera de 106 tunga kilon som jag i dag släpar runt på, till en vikt på 96.x kilon, med andra ord – under 97 kg. Jag är inte helt säker på att det är ett realistiskt mål då det var ett bra tag sedan jag ens låg på tvåsiffrigt. Kruxet ligger också i att jag kommer att försöka växla in styrketräning med tunga vikter för att stimulera den lilla muskelmassan som inte hunnit förtvina på mig. Definieringen ska alltså ske med så liten muskelförlust som möjligt och få en så stor andel fettmassa att ryka(är inte det alltid målet med att deffa, duh!?). Jag kommer dock inte kunna verifiera just den biten utan fokus kommer att ligga på vikten och som därmed kommer vara den slutgiltiga måttstocken.

 Hur kommer upplägget mer precist vara och hur ska detta dokumentäras?

 De som känner mig vet att jag kan bli oerhört manisk då jag ger mig in i något, sedan är det stor variation på min uthållighet. Men det är faktiskt inte min tanke att gå in i detta med brutal frenesi utan om jag ska bedöma den tilltänkta striktheten på en ett-till-tio-skala så hamnar den på en åtta. Anledningen till det är väl egentligen att jag vill lämna ett litet fönster öppet för trevligheter och nöjen.

  Likväl om jag känner mig själv rätt, finns risken att jag halvt svälter mig själv till döds om det saknas några få hekton i slutskedet. Helt oseriöst blir det alltså inte!

 Det tål även att sägas - lika stor vikt, om inte större än träningen, kommer jag att lägga på kosten. Till skillnad från tidigare gånger jag deffat tänker jag inte strikt utesluta kolhydrater men däremot kraftigt dra ner på de stora kolhydratkällorna pasta, ris, potatis och bröd. Inte för att kolisarna är av ondo utan för att ett mindre intag av dessa livsmedel är det lättaste sättet för mig att reducera energiintaget. Mina vardagliga intag kommer till mesta del bestå av livsmedel med hög vattenhalt och låg energitäthet, samt proteinkällor som kyckling och fisk. En kost med grönsaker, frukt och soppa som bas. Det kommer självklart fuskas ibland (8 av 10 strikt!).

 Uppdatering är tänkt att göras varje söndag. Ett urval av veckans träning och kost kommer att publiceras och här följer de tre första dagarnas träning och kosthållning, en kort försmak följer efter de tre första dagarna!

 Kost: Mestadels sallad men inslag av kycklingsoppa och kvarg till de flesta måltiderna. Grönsakerna har varit av stor variation men köttet har varit kyckling, torsk, stekt sill och fläskkarré. Av de kolhydratrika källorna har jag avstått från alla tidiga nämnda bortsett från ca 100g färsk pasta. Här är ett par bilder på som på ett bra sätt exemplifierar kosthållningen hittils:

IT’S ON!

Så, för att summera det hela, min önskan är att displayen på vågen till slut ska ge i från sig skimret av det eleganta talet 96, ett tal som december 21 inte enbart ska visuellt symbolisera två personer i den anti-sexuella positionen – skavfötters, utan förhoppningsvis även ett tal förenat med min kära kropps idealvikt, we’ll see!

edit: Jag glömde nästan att tala om hur mycket jag svettats i gym och löpspåret! Det har blivit en löp och gångsträcka där jag uppskattar löpsträckan till max 3km, det är tungt nu! Däremot i lördags och söndags har jag hunnit med vardera gympass där magen, armarna och brösten fick slita första dagen och  ryggen andra dagen. I båda dessa gympass mixades det cardio på säck samt träningscykel och de båda passen varade ungefär 1h10m vardera.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: