Anomal Tillvaro

Japan – naturkatastrof eller ...

Kategori: Media

... medial anti-kärnkraftspropaganda?

Så, nu är det äntligen dags för mig att klä av det som skedda i Japan i och med tsunamin. Det kan tyckas inaktuellt men då vill jag förklara mig med att jag skrev detta för säkert ett år sedan och anser att det är av så pass stor vikt och värd sin plats på bloggen, håll till godo!

Den värsta hysterin har lagt sig för längesedan och media skar kraftigt ned på bevakningen av det katastrofhärjade Japan ganska snart efter att den akuta situationen stabiliserat sig. Jag hoppas ändå att världen uppmärksammar den tragedi som den kraftiga jordbävning, uppmätt till 9.2 på Richterskalan och efterföljande monster-tsunamin orsakade.

Jag har en personlig förkärlek till Japan och dess kultur, historia och teknik. Så visst känner jag med detta prestigefyllda land efter vad som hänt. Men det jag har valt och inrikta mig på och något som verkligen har berört mig är vad media, framförallt den svenska fokuserade på under den intensiva katastrofperioden. Jag bevakade själv flitigt händelserna i Japan från flera källor och det är få saker den senaste tiden som upprört mig så mycket som just hur den här rapporteringen gick till. Det hela handlar om de ogrundade, förvrängda och rent utsagt pinsamma lögnerna kring nukleär energi.

Personligen har jag tidigare varit avhållsam gentemot konspirationsteorier och liknande kritik med tveksam substans och haft en stor tilltro till det svenska samhället. Det har under en tid förändrats, ganska så ordentligt. Emellanåt intalar jag mig att det har att göra med att jag blivit äldre och "klokare" men det kan även ha att göra med att graden av skepticism generellt höjs med åldern. Fast mest av allt tror jag att vi ser resultatet av de stora förändringar som sker med hur information distribueras och de prioriteringar som de bestämmande organen väljer. Vi ser en desperation och behov av att hjärntvätta folk från media, tillvägagångssätt som inte enbart kan förklaras som "säljknep" till lösnummer alternativt tittarsiffror. Varje människa har visserligen sin fria vilja och ansvarar själv för sin egen tankeverksamhet men det är omöjligt att förbise den påverkan det ovannämnda har haft och i högsta grad fortfarande har på samhället.

Sverige är på intet sett unikt när det kommer till att förse massorna med propaganda, snarare tvärtom, vi har i jämförelse med andra delar av världen tidigare varit förhållandevis skonade från sådana mediala taktiker. Det är beklagligt att vi ser en trend där befolkningen dansar efter den högre maktens pipa, när den är så vilseledande. Ett uppenbart exempel är den för två vintrar sedan svininfluensa-hysterin med efterföljande propaganda om mass-vaccination som omgavs av så mycket politiskt spel mellan institutioner och dunkel byråkrati att självaste nattugglan blev mörkrädd.

När ett sådant flöde av missinformation och manipulation strömmar ut känner jag personligen en väldig frustration men precis som i fallet med vaccinationerna och sedan japanrapporteringen så kommer jag fortsätta med att öppet bestrida denna banala propaganda, även om denna blogg inte är ett forum som direkt kan påverk. Jag har emellertid hopp om att en större del av befolkningen ska intressera sig, öppna ögonen och söka information i frågor som blir alltmer viktiga.

Så då åter till det specifika fallet med Japan och tragedin innefattande jordbävning och tsunami. Med vetskapen i bakhuvudet om de fadäser kvällspressen och dess skvallersystrar i mediasfären så ofta står för och att de nu klev in i ett ämne som jag har förhållandevis god kännedom om så beslöt jag mig för att kontinuerligt iaktta så mycket av rapporteringen jag förmådde.

Det var två kärnkraftverk och framförallt kraftverket Fukushima som mycket snabbt efter det initiala skedet kom i fokus. Den påstådda katastrofrisken efter diverse haverier på några av reaktorerna överskuggade allt annat. Alla de tusentals döda och skadade samt det enorma räddningsarbetet som pågick bortom kärnkräftverkens zoner.

Misstolka nu inte mitt förhållande till radioaktiv strålning. Den är farlig i höga koncentrationer och ska definitivt tas på största allvar. Det jag opponerar mig emot är hur "experter" från olika delar av världen ska försöka evaluera riskerna och då oftast med begränsad information och insikt i det som inträffar.

I fallet med de havererande reaktorerna i Japan så analyserades det friskt från olika håll runt om i världen. Generellt på en väldigt subjektiv nivå där medias inhyrda så kallade experter fick utrymme att bedriva kampanj utifrån sin egen agenda. Var det bara politiskt korrekt och gav upphov till rädsla i sann sensationsjournalistisk anda så var det fritt fram. Vi som följt med i kärnkraftsdebatten känner igen dessa självutnämnda experter som varit i rampljuset tidigare och argumenterat mot kärnkraften då det i media, framförallt i Dagens Nyheter drivits en hätsk och ensidig debatt.

Det var visserligen extremt svårt att i Japan få en god insyn i arbetet vid kärnkraftverken och den egentliga faran. Spekulationerna som vällde fram gick från att vara överdrivna av saknat motstycke till rena chansningar. Sverige med våran anti-kärnkraftspolicy hörde jämförelsevis till dem i täten i denna räd av gissningsjournalistik.

Sedan ska generellt spekulationer som präglas av sensation i kombination med fara tas med stor tillförsikt. Problemet är alltid att just den sortens journalistik får precis den effekt den eftersträvar, rädslan som sprids förser folk med skygglappar och som konsekvens ignoreras fakta.

Hur kritisk kärnkraftssituationen faktiskt var i Japan vet vi inte helt säkert än. Med facit i hand så blev skadorna förmodligen minimala och det närmaste försumbara i jämförelse med den övriga förödelsen i samband med jordbävningen och tsunamin. Anledningen att vi inte kan säga säkert ännu är att långsiktiga skador i samband med strålning är relativt svåra att förutsäga och dra några säkra slutsatser om.

Däremot så mättes strålningens intensitet i olika områden och vi har relativt goda kunskaper om den direkta påverkan. Tråkigt nog är även detta ett område som missbrukas friskt av media. Den strålning som kom ut i de områden där de kunde göra skada kom upp till runt millisievertsnivåer motsvarande de allra enklaste sjukhus/tandläkarröntgen. Media som de tidigare bevisat, har förstått styrkan i och möjligheten att påverka genom att vilseleda med diagram och jämförelser, vilket även det utnyttjades till maximum.

Att kärnkraftsolyckan i Fukushima "uppgraderades" till samma nivå som olyckan i Tjernobyl bevisar bara ytterligare hur förvirrat det blir när subjektiva skalor tas i bruk utan någon reell förankring.

Det har ingen betydelse vilken institution eller organ som uppgraderar katastrofnivån, analogin med Tjernobyl blir inte mindre pinsam. Det krävs inte någon Princeton-professor för att efter en kort överblick inse att magnituden av Tjernobylolyckan överträffar Fukushima tusendubbelt. Trots detta så bet sig dessa slagord fast och satte skräck bland världens befolkning och många sätter absurt nog fortfarande ett likhetstecken mellan Tjernobyl och Fukushima.

Det är varken första eller sista gången som Tjernobylolyckan används som skräckexempel och ett knep till att smutskasta kärnkraft när allmänhetens kunskap är begränsad, inte minst när det kommer till de omständigheter som rådde vid just Tjernobyl.

Återigen, jag försöker absolut inte bagatellisera allvarligheten i Japan utan enbart spegla en som jag ser det mer korrekt bild av händelsen. Allvarligt – ja, i proportion till vad hur den rapporterades – nej, ett argument mot kärnkraft – absolut nej.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: