Anomal Tillvaro

MatMåndag #3

Kategori: Hälsa

Det blir en något förkortad matmåndag denna vecka, jag avhandlade som sagt en del matrelaterat i gårdagens inlägg.

Årstiden till trots tänkte jag denna måndag ta mig friheten att upplysa och påminna om ”det gröna guldet”, det ligger ändå rätt i tiden för mig med hänvisning till gårdagsinlägget.

Vad är det då jag refererar till när jag uttrycker mig så elegant - ”det gröna guldet”? Jo, för mig innefattar det de järn och c-vitaminrika grödorna: spenat, broccoli, grönkål, brysselkål och så vidare.

Nu äter jag inte dessa för vitaminernas och mineralernas skull, risken för vitaminbrist är ändå obefintlig. Det är visserligen aldrig fel med att antioxidanterna trillar in, så kan jag i alla fall inbilla mig en fortsatt ungdomlig virilitet. Hursomhelst så äter jag dessa för om de tillagas rätt och kombineras med rätt livsmedel så blir det faktiskt väldigt gott samt att de passar utmärkt i energisnåla rätter som soppor och grytor.

Exempel på handling + spenatsoppa (från i dag)

Kommentarer

  • Salmi säger:

    Spenatsoppa med ägghalvor, det är f-n gott! Måste göra det nån dag..

    2012-11-16 | 15:35:04
  • Östen säger:

    Det är fantastiskt gott, sedan kan man experimentera soppan och blanda i t.ex. nässlor mm.

    2012-11-17 | 11:09:59
    Bloggadress: http://tipton.blogg.se

Kommentera inlägget här: